Ανακατατάξεις σε πολλά επίπεδα στον ευρύτερο χώρο του τουρισμού προδιαγράφει η τροχιά διόρθωσης στην οποία δείχνει να εισέρχεται ο ελληνικός τουρισμός το 2019, ύστερα από μια ανοδική κούρσα εξαετίας.
Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία προγραμματισμού θέσεων των αεροπορικών εταιρειών για το φετινό καλοκαίρι όπως αποτυπώνονται σε μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ΙΝΣΕΤΕ (INSETE Intelligence).

Στη Μαγνησία ο προγραμματισμός των αεροπορικών θέσεων για τα αεροδρόμια Σκιάθου και Ν.Αγχιάλου είναι μικρότερος κατά 52.641 τουρίστες. Ειδικότερα στη Σκιάθο αναμένεται μείωση 48.923 τουρίστες και στην Αγχίαλο 3.718 λιγότεροι τουρίστες το 2019.

Η αναμενόμενη επιβράδυνση στις οικονομίες της Ευρωζώνης, η αβεβαιότητα από τις εξελίξεις που συνδέονται με την διαδικασία εξόδου του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε (Brexit), αλλά και η επάνοδος της Τουρκίας στις ευρωπαϊκές αγορές με φθηνότερες τιμές θεωρούνται από τους υπεύθυνους της μελέτης του INSETE Intelligence βασικοί λόγοι στους οποίους αποδίδεται η υστέρηση προγραμματισμένων θέσεων σε σύγκριση με το 2018. Εκτίμηση στην οποία συγκλίνουν πολλοί παράγοντες της εγχώριας ταξιδιωτικής αγοράς.
Το οικονομικό επιτελείο της νυν και επόμενης κυβέρνησης (εξαρτάται από το πότε θα γίνουν οι εθνικές εκλογές) θα κληθούν, αναπόφευκτα, να διαχειριστούν έναν επιπλέον «πονοκέφαλο» που θα αφορά στη προδιαγραφόμενη μείωση ταξιδιωτικών εισπράξεων.

Πολύ περισσότερο καθώς παράγοντες του χώρου του τουρισμού θεωρούν πιθανή ακόμα μεγαλύτερη μείωση των ξένων επισκεπτών, φέτος, καθώς αυτοί που έρχονται τελικά είναι λιγότεροι από τις θέσεις που έχουν προγραμματίσει οι αεροπορικές εταιρείες.
Σύμφωνα με μια πρώτη εκτίμηση η ενδεχόμενη μείωση ξένων τουριστών φέτος μπορεί να φθάσει το 1-1,5 εκατ. επισκέπτες ή ακόμα και περισσότερο.
Με βάση αυτό το σενάριο η πιθανή υστέρηση ταξιδιωτικών εισπράξεων σε σύγκριση με το 2018 εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει το μισό δισ. ευρώ. Οι ίδιες πηγές εκτιμούν πως φέτος ενδέχεται ο πήχης ταξιδιωτικών εισπράξεων να υποχωρήσει προς τα επίπεδα των 15 δισ. ευρώ έναντι λίγο πάνω από 16 δισ. ευρώ το 2018.

Οι εκτιμήσεις βασίζονται στο γεγονός πως σχεδόν οι 7 στις 10 (68%) θέσεις που «ψαλιδίστηκαν» προέρχονται από τις δύο κύριες αγορές του ελληνικού τουρισμού Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο. Αγορές από τις οποίες προέρχονται τουρίστες που ξοδεύουν τα περισσότερα (δαπάνη ανά ταξίδι) μεταξύ των Ευρωπαίων που επιλέγουν την Ελλάδα για διακοπές. Είναι χαρακτηριστικό πως με βάση στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας για το τρίτο τρίμηνο του 2018 (συμπεριλαμβάνεται η περίοδος αιχμής όπου οι τιμές των ξενοδοχείων είναι οι υψηλότερες της χρονιάς) η μέση δαπάνη ανά ταξίδι των Γερμανών ήταν 750 ευρώ και των Βρετανών 671 ευρώ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του INSETE Intelligence που προέρχονται από την Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων (ΕΑΣΠ) και αφορούν στο διάστημα μέχρι 31 Ιανουαρίου, καταγράφεται μείωση προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων σε 11 από τις 17 κυριότερες αγορές του ελληνικού τουρισμού. Πιο συγκεκριμένα, η μείωση από Ηνωμένο Βασίλειο φθάνει το 6% ενώ «ψαλιδισμένες» εμφανίζονται, μεταξύ άλλων, οι θέσεις από Γερμανία (-16%), Ολλανδία (-7%), Ρωσία (-14%), Σουηδία (-21%), Τσεχία (-5%), Αυστρία (-11%), Δανία (-17%), Βέλγιο (-11%), Ελβετία και Κύπρο (από -27%).
Περισσότερες θέσεις από πέρυσι, αντίθετα, έχουν προγραμματιστεί από την Ιταλία (+3%), Πολωνία (+4%) και Γαλλία (+15%).

Μείωση προγραμματισμένων θέσεων εμφανίζονται να καταγράφουν τα 18 από τα 20 αεροδρόμια της χώρας με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση. Ανάμεσά τους Ηράκλειο (-1%), Ρόδος (-4%), Θεσσαλονίκη (πύλη για Χαλκιδική και Βόρεια Ελλάδα, -16%), Κέρκυρα (-8%), Κως (-6%), Χανιά (-15%), Ζάκυνθος (-11%) αλλά και η Σαντορίνη (-3%). Περισσότερες θέσεις, αντίθετα, έχουν προγραμματιστεί για τη Μύκονο (+10%) και την Κεφαλονιά (+5%).

Ας σημειωθεί πως ο προγραμματισμός των θέσεων τροποποιείται στη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, αλλά οι θέσεις που έχουν προγραμματιστεί μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου αποτυπώνουν σε σημαντικό βαθμό την τάση ζήτησης που διαμορφώνεται.

Πηγή: euro2day.gr

Προηγούμενο άρθροΆλλαξε το κλίμα…
Επόμενο άρθροΘα πει ο Περιφερειάρχης το όνομα του ρυπαντή της οσμής του Βόλου; Τώρα ξέρει…