Και τις καθημερινές θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν τη διαδρομή με το τρενάκι του Πηλίου, τον θρυλικό Μουτζούρη, οι επισκέπτες της περιοχής, την εορταστική περίοδο, και συγκεκριμένα από τις 21 Δεκεμβρίου και έως και τις 7 Ιανουαρίου.

Ο θρυλικός Μουτζούρης του Πηλίου στις γιορτές… σφυρίζει καθημερινά | tanea.gr

TANEA Team16 Δεκεμβρίου 2019 | 19:46

Και τις καθημερινές θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν τη διαδρομή με το τρενάκι του Πηλίου, τον θρυλικό Μουτζούρη, οι επισκέπτες της περιοχής, την εορταστική περίοδο, και συγκεκριμένα από τις 21 Δεκεμβρίου και έως και τις 7 Ιανουαρίου.

Το τρένο του Πηλίου να θυμίσουμε αποτελεί παγκόσμια μοναδικότητα, αφού κινείται πάνω σε σιδηροτροχιές πλάτους μόλις 60 εκατοστών, έχει ζωή πάνω από 110 χρόνια, σχεδιάστηκε και εκτελέστηκε από τον αρχιμηχανικό Εβαρίστο ντε Κίρικο, πατέρα του Τζόρτζιο ντε Κίρικο, περνά από περιοχές απίστευτου φυσικού κάλλους και έχει προηγμένο σχεδιασμό για την εποχή που κατασκευάσθηκε.

Παράλληλα οι σιδηροδρομικοί σταθμοί του, αποτελούν κορυφαία αρχιτεκτονικά κομψοτεχνήματα, που έχουν χαρακτηρισθεί ως διατηρητέα μνημεία. Πιο συγκεκριμένα:

Πότε κατασκευάστηκε

Ο ιστορικός σιδηρόδρομος Βόλου – Μηλεών, το τρενάκι του Πηλίου, όπως είναι πιο γνωστό, κατασκευάστηκε σε δύο στάδια από το 1894 μέχρι το 1903. Ο θρυλικός πλέον Μουτζούρης συνέδεσε το εμποροβιομηχανικό κέντρο του Βόλου με την εύφορη και πλούσια περιοχή του Δυτικού Πηλίου, στις πλαγιές και στους ελαιώνες του βουνού των Κενταύρων.

Μέχρι το 1950 o συρμός με τις βελγικές μηχανές «Μηλαίαι», «Ιάσων», «Πήλιον», «Βόλος», «Τσαγκαράδα» και τα βαγονάκια του, με μικρότερες μηχανές εξυπηρετούσαν και τις ανάγκες της πόλης ως τροχιοδρόμος για την αστική συγκοινωνία του Βόλου.

Για 80 χρόνια υπήρξε σημείο αναφοράς για την ευρύτερη περιοχή. Μετά την κατάργηση του το 1971 έγιναν προσπάθειες για την επαναλειτουργία του σαν (μουσειακού) τουριστικού σιδηροδρόμου σε ένα περιβάλλον ιδιαίτερης φυσικής ομορφιάς. Μετά από σημαντικά έργα ανακατασκευής μέρους της υποδομής, μπήκε και πάλι σε λειτουργία το 1996.

Η αρχική κατασκευή
Στις 16 Δεκεμβρίου 1894 άρχισαν οι εργασίες χάραξης και κατασκευής της γραμμής και στις 12 Οκτωβρίου του επόμενου έτους εγκαινιάστηκε το τμήμα Βόλου – Λεχωνίων, μήκους 13 χλμ., με μια σιδερένια γέφυρα στο χείμαρρο Αναυρο και την πρώτη στην Ελλάδα γέφυρα από οπλισμένο σκυρόδεμα στον χείμαρρο Βρύχωνα, έξω από τα Λεχώνια.

Στα 1900 αποφασίστηκε η επέκταση της γραμμής μέχρι τις Μηλιές και στα 1903 το τμήμα αυτό ήταν έτοιμο. Η γραμμή Λεχωνίων – Μηλεών μήκους 16 περίπου χλμ., με μέγιστη κλίση 28 τοις χιλίοις, ήταν ένα πολύ δύσκολο τεχνικό έργο, με πολλές γεφυρώσεις (6 πέτρινες γέφυρες δίτοξες, τρίτοξες, τετράτοξες, μία πεντάτοξη και μία μεταλλική) τοίχους αντιστήριξης, σήραγγες, αντερείσματα, εναέριες πεζογέφυρες κλπ, όλα αριστουργήματα αρχιτεκτονικής σύλληψης και κατασκευής, τέλεια εναρμονισμένα με το περιβάλλον, που αντιπροσωπεύουν το ύφος και την αισθητική μιας εποχής, όπου η τεχνική ήταν απόλυτα συνταιριασμένη με την ευαισθησία.

Ο Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο και ο Μουτζούρης

Την επίβλεψη της κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου είχε ο Εβαρίστο Ντε Κίρικο, ο πατέρας του γνωστού ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο, ο οποίος γεννήθηκε στο Βόλο. Στα έργα κατασκευής του δικτύου, ο μικρός τότε Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο ήταν εκεί, παρατηρώντας το μέσο που έμελλε αργότερα να τον εμπνέει και να συνοδεύει σταθερά τις δημιουργίες του.

Η φιγούρα π.χ. του μικρού τρένου που καπνίζει, σταθμοί, καμάρες, υδατόπυργοι, εργοστάσια, καμινάδες, ράγες αλλά και Αργοναύτες, Κένταυροι κλπ., που συναντάμε στα έργα του, δείχνουν την πολλαπλή και πολυσήμαντη σύνδεση του μεγάλου αυτού δημιουργού με τον Βόλο, τη σιδηροδρομική ιστορία και την τοπική μυθολογία και παράδοση.

Η σημερινή διαδρομή

Σήμερα το τρενάκι, που σκαρφαλώνει και πάλι στο Πήλιο με 25 χλμ. την ώρα, πραγματοποιεί τη διαδρομή Ανω Λεχώνια – Μηλιές, μήκους 15 χλμ. Η διαδρομή διαρκεί 90 λεπτά, με 15λεπτη στάση στην Ανω Γατζέα. Ξεκινώντας από τα Ανω Λεχώνια, παίρνει την ανηφόρα μέσα στα λιόδεντρα, αγκομαχώντας και σφυρίζοντας όπως παλιά, και περνώντας από τους παραδοσιακούς οικισμούς Ανω Γατζέα όπου πραγματοποιεί και ολιγόλεπτη στάση στο σταθμό, Αγία Τριάδα, Αγιο Αθανάσιο Πινακάτων, Αργυρέϊκα τερματίζει στις Μηλιές. Εκεί γίνεται η χειροκίνητη αναστροφή της κατεύθυνσης της μηχανής, με διεύθυνση προς τα Ανω Λεχώνια, για την επιστροφή.

Οι επιβάτες του Μουτζούρη μπορούν να απολαύσουν μία ονειρική θέα από την κορυφή του βουνού μέχρι την θάλασσα, μπορούν να σταθούν και να φωτογραφίσουν τις μοναδικές γέφυρες του Ντε Κίρικο τη λαξευτή πεντάτοξη, την ευθύγραμμη μεταλλική με την καμπύλη σιδηροτροχιά, μοναδική στην Ευρώπη, μπορούν ακόμα να επισκεφθούν στις Μηλιές την ιστορική βιβλιοθήκη των δασκάλων του Γένους Γαζή και Κωνσταντά με τα χειρόγραφα αιώνων κλπ.

Για περισσότερες πληροφορίες (έκδοση εισιτηρίων, ομαδικές εκπτώσεις, δρομολόγια και ενοικίαση του τραίνου) επικοινωνήστε με τα κατά τόπους γραφεία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο Βόλο (τηλ. 24210-39723).

Πηγή: https://www.tanea.gr/2019/12/16/lifearts/o-thrylikos-moutzouris-tou-piliou-stis-giortes-sfyrizei-kathimerina/