Του Χρήστου Φώτου

To Σεπτέμβριο του 1881 υπογράφηκε μεταξύ της κυβέρνησης Κουμουνδούρου και του Εβαρίστο ντε Κίρικο, μηχανικού, εκπροσώπου του τραπεζίτη της Κωνσταντινούπολης Θεοδ. Μαυρογορδάτου, σύμβαση κατασκευής σιδηροδρομικής γραμμής απο Βόλο στη Λάρισα. Ο Εβαρίστο ντε Κίρικο ήταν ο πατέρας του μεγάλου ζωγράφου Τζιόρτζιο ντε Κίρικο που γεννήθηκε στην πόλη μας και μαζί με άλλους μηχανικούς ίδρυσε κατασκευαστική εταιρεία και ανέλαβε την κατασκευή των Θεσσαλικών Σιδηροδρόμων. Στις 22 Απριλίου του 1884 έγιναν στο Βόλο τα εγκαίνια του Σιδηροδρόμου, με την παρουσία του βασιλιά Γεωργίου Α’.
Το 1893 άρχισε η κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Λεχωνίων – Μηλεών, η οποία αποπερατώθηκε τον Ιούλιο 1903. Μεγάλη η κληρονομιά που μας άφησε ο πατέρας Ντε Κίρικο, το τρενάκι, το οποίο αφού η χούντα το κατήργησε το 1971, επανήλθε σε λειτουργία με τις προσπάθειες του συλλόγου «Φίλοι του Τρένου», που συνέβαλαν στην αναστασή του.
Ο «πολιτισμός» δεν άντεξε το τρενάκι να περνά μέσα από την πόλη και την οδό Δημητριάδος και έτσι το εξοβελίσαμε στα βουνά, ώστε να μην ενοχλεί και να κάνει την «ουδέτερη» διαδρομή Λεχώνια – Μηλιές.
‘Ηταν λάθος μας που επικαλύψαμε τις γραμμές της Δημητριάδος και δεν αξιοποιήσαμε το τρενάκι, ώστε αυτό να περνά μέσα από την πόλη, ακόμη και ως τραμ, που λειτουργούσε παλιότερα.
Σήμερα, όπου βλέπουμε στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις κεντρικά τμήματα να πεζοδρομούνται, και το αυτοκίνητο να εκδιώκεται από το κέντρο των πόλεων, είναι η ώρα να δούμε με άλλη ματιά το τρενάκι, το οποίο έχει χαρακτηρισθεί ως διατηρητέο μνημείο τέχνης.
Από μόνο του θα μπορούσε να κάνει παγκοσμίως γνωστό το Βόλο, διότι η πολιτιστική κληρονομιά που λέγεται τρενάκι Πηλίου έχει ήδη προκαλέσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον, απλά εμείς δεν φροντίσαμε να το αξιοποιήσουμε όσο του αξίζει, μια και στην ιστορία των σιδηροδρόμων το τρενάκι κατέχει πρωτεύουσα θέση.
Και αντί να αξιοποιήσουμε την πολιτιστική μας αυτή και να επαναφέρουμε σε λειτουργία το τρένο στην γραμμή Βόλος – Λεχώνια – Μηλιές έρχεται η δημοτική αρχή να κατασκευάσει κόμβο στο Δημαρχείο κατά τέτοιο τρόπο, που οδηγεί στην καταστροφή της σιδηροδρομικής γραμμής. ‘Ηδη μπροστά στο Δημαρχείο οι σιδηροτροχιές έχουν επικαλυφθεί και φυτευθεί δένδρα εξαφανίζοντας τις γραμμές.
Είναι μεγάλη η ευθύνη του ΟΣΕ, που άφησε να επικαλυφθούν οι γραμμές αυτές και να φυτευθούν δένδρα, ώστε να περάσουν στη λήθη και οι γραμμές και το τρενάκι, που κάποτε θα λένε ότι περνούσε από το Βόλο.
Η πόλη χρειάζεται όραμα και πρόοδο, είναι βέβαιο ότι τα επόμενα χρόνια το τρενάκι θα καθιερωθεί ως ζωντανό στοιχείο της πόλης αν θέλουμε να ονομάζεται η πόλη μας ευρωπαϊκή και όχι οπισθοδρομική.

ΠΗΓΗ: Από https://e-thessalia.gr/to-trenaki-toy-nte-kiriko-kai-o-komvos-toy-dimarcheioy/